Dzień rozpocznij od ćwiczeń

Dzień rozpocznij od ćwiczeń

Jesień i zima nie sprzyja aktywności fizycznej. Czujemy się wtedy ospali. Kiedy za oknem pada deszcz lub śnieg to najlepiej w ogóle nie wychodzilibyśmy z domu, a nawet z łóżka. Jednak każdy ma swoje obowiązki. Trzeba iść do pracy, do szkoły, na uczelnię. Warto wiedzieć, że jest sposób na to jak poprawić nieco swoje nastawienie do dnia oraz zmobilizować się do pobudki. Sposób ten nie jest wcale żadną innowacją, gdyż znany jest już od dawien dawna. Jednak nie wszyscy się do niego stosują – a to z braku czasu, a to z lenistwa. Co nam pomoże? Z pewnością krótka, niezbyt wymagająca gimnastyka. Nie musi być ona bardzo intensywna. Wystarczy łagodna, lekka gimnastyka. Ważne jest by wybrać takie ćwiczenia, które rozciągną nasze mięśnie oraz poprawią krążenie. Ruchy powinny być wykonywane powoli. Można także mieć przy tym zamknięte oczy. Jednym z ćwiczeń jest wyciąganie się w łóżku we wszystkie strony. Rozciągamy kręgosłup, ręce, nogi i każdą inną część ciała. Można także wykonać kolejne bardzo proste ćwiczenie. Leżąc na plecach wystarczy wyciągnąć ręce w bok, pięty natomiast należy przesunąć w stronę pośladków. Kolana przenosimy w lewo i zostajemy chwilę w takiej właśnie pozycji. Później robimy to ćwiczenie przewracając ciało w drugą stronę. Inne ćwiczenie można wykonać na siedząco. Siadamy, ręce wyciągamy do góry i rozluźniamy ramiona.

Co robić aby nie chorować

Co robić aby nie chorować

Zima to sezon, w którym pojawia się najwięcej zachorowań. Wielu z nas dopada w tym okresie przynajmniej przeziębienie, które potrafi dać nam nieźle w kość. Tymczasem zachorowania można uniknąć stosując się do kilku zasad. Przede wszystkim w tym newralgicznym okresie należy się bardzo dobrze wysypiać. Brak snu osłabia bowiem naszą odporność – stajemy się dużo bardziej podatni na infekcje. Warto także zadbać o wzmocnienie i zwiększenie odporności. W tym celu koniecznie trzeba codziennie udać się na spacer. Warto robić to bez względu na panującą pogodę. Wystarczy jedynie pamiętać o tym aby odpowiednio się ubrać. Warto pamiętać także o odpowiedniej diecie. W sezonie zimowym nie mamy tak wiele świeżych warzyw i owoców. Warto jednak sięgać na przykład po kiszoną kapustę oraz kiszone ogórki. Są to produkty, które świetnie wzmacniają naszą odporność. Dobrym wyborem są także powszechnie dostępne już w Polsce banany oraz cykoria. Także wiele środków, które pomogą nam uniknąć zachorowania znajdziemy w aptece. Warto szukać takich preparatów, które w swoim składzie zawierają wyciąg z jeżówki purpurowej oraz witaminę D. Jeżówka świetnie wzmacnia nasze błony śluzowe, czy to, co jako pierwsze styka się z bakteriami oraz wirusami. Niedobory witaminy C wpływają natomiast na zaburzenia odporność, co prowadzi do infekcji i chorób.

Najlepsze pozycje do snu

Najlepsze pozycje do snu

Podczas snu często zmieniamy pozycję poszukując tej, która jest najbardziej wygodna. Właściwa pozycja spania pozwala nam lepiej wypocząć, uniknąć bólu pleców czy chrapania. Chyba najwygodniejszą pozycją do spania jest pozycja na plecach. Śpiąc na plecach unikamy bólu szyi, głowy, zapobiegamy wystąpieniu porannej zgagi. Pozycja na plecach jest najwygodniejszą pozycją dla naszego kręgosłupa, jedynym warunkiem jest tutaj unikanie spania na wysoko ułożonej poduszce. Spania na plecach powinny jednak unikać osoby z nadmierną tuszą, gdyż u tych osób pozycja na brzuchu może spowodować bezdech senny oraz być przyczyną chrapania. Spanie na brzuchu zmniejsza ryzyko chrapania. Osoby sypiające głównie w tej pozycji cierpią jednak rano na ból pleców i szyi. Śpiąc na brzuchu warto zrezygnować z poduszki. Bardzo popularną pozycją przyjmowaną w trakcie snu jest pozycja embrionalna. Taka pozycja sprzyja naszemu kręgosłupowi, zapobiega też chrapaniu. Pozycją podobną do pozycji embrionalnej jest pozycja na boku. Pozycja ta zapobiega wystąpieniu porannej zgagi, zmniejsza również chrapanie i pozwala na pełny odpoczynek kręgosłupa. Minusem tej pozycji jest wywoływany czasem ból głowy i szyi. Śpiąc w pozycji na boku lepiej jest spać na boku prawym, podczas spania na lewym boku nasze płuca przygniatają serce.

Krótko o migrenie

Krótko o migrenie

Wiele osób, które cierpią z powodów migreny nie zgłasza się do lekarza. Tymczasem migrena jest chorobą, z którą powinniśmy zgłosić się do lekarza w celu zdiagnozowania choroby i dobrania właściwego leku. U osób, które samodzielnie łagodzą bóle migrenowe często dochodzi bowiem do wystąpienia bóli polekowych. Zażywanie leków przeciwbólowych na własną rękę może łatwo doprowadzić do przedawkowania leków. W lekkich przypadkach migreny skuteczne są dostępne bez recepty leki przeciwbólowe. Można zażywać niesteroidowe leki przeciwzapalne, paracetamol czy aspirynę. Jednak w przypadku, kiedy ból jest silny, kiedy migrenie towarzyszą nudności lub wymioty konieczne jest podanie leków złożonych, które nie tylko łagodzą ból, ale także towarzyszące atakowi migreny inne objawy. W przypadku kiedy migrenie towarzyszą wymioty konieczne jest podanie leków przeciwwymiotnych. Są to leki podawane w postaci zastrzyków lub czopków. Lekarz zajmujący się leczeniem migreny ma do dyspozycji także środki, które mogą zapobiegać atakom migreny. Terapia profilaktyczna przeprowadzana jest u osób ze skłonnością do nadużywania dostępnych bez recepty leków przeciwbólowych oraz u osób z bardzo częstymi atakami migreny. Terapia taka trwa od dwóch do trzech miesięcy. Dawka leku jest dobierana indywidualnie, pacjent zobowiązany jest prowadzić kalendarz ataków.

Leczyć się z jedzenia

Leczyć się z jedzenia

Specjalistyczna pomoc psychologiczna, a nawet psychiatryczna, potrzebna jest w wielu wypadkach zaburzeń żywieniowych. Często korzystają z niej ludzie cierpiący na bulimię bądź anoreksję. Nawet nazwy tych chorób brzmią odpowiednio żarłoczność psychiczna oraz jadłowstręt psychiczny. U podłoża tych jednostek chorobowych leży bowiem często psychika, a konkretnie zaburzenia w jej działaniu. Stres, napięcie, zbyt wysokie oczekiwania, jakie dana osoba ma sama względem siebie lub które otrzymuje z otoczenia. W pewnym momencie dieta zmienia się w poważny problem, którego nie można już rozwiązać samodzielnie. Dlatego tak ważne jest udzielenie pomocy odpowiednio wcześniej. W przypadku poważnych problemów zawsze warto zgłosić się do psychologa, który pomoże przepracować je w bezpiecznych warunkach oraz z udzieleniem niezbędnej pomocy. Jeżeli jednak nie dostrzega się innych dolegliwości ani trudności, a po prostu ma się problem z kontrolą nad tym, co się je, wystarczy na początek spotkać się z dietetykiem. To nie boli, odpowiadają pacjenci, którzy zdecydowali się na taki krok. Lekarz w oparciu o wywiad z pacjentem oraz specjalne pomiary pomaga ustalić przyczyny problemu. Wskazuje także na grupę składników, które lepiej jest omijać, a także informuje to tych, które pomogą uzyskać optymalną wagę.

Zdrowa dieta dwulatka

Zdrowa dieta dwulatka

W diecie dwulatka nie może zabraknąć mleka. Lekarze-pediatrzy zalecają jednak zastąpienie mleka krowiego mlekiem modyfikowanym, które jest specjalnie przygotowywane dla dzieci pomiędzy pierwszym a trzecim rokiem życia. Okazało się bowiem, że mleko krowie zawiera zbyt duże ilości sodu i białka, które mogą obciążyć zbyt młode jeszcze nerki oraz wątrobę. Dlatego zalecają podawanie mleka modyfikowanego zawierającego witaminy, kwasy tłuszczowe, żelazo i wapń. W okresie jesienno-zimowym warto podawać dzieciom zmodyfikowane mleko wzbogacone o probiotyki Bifidus, które wzmacniają system odpornościowy dziecka oraz zapobiegają biegunkom. Już dwuletnim dzieciom lekarze-pediatrzy zalecają podawanie 2 razy w tygodniu ryb, które zawierają kwasy tłuszczowe omega-3. Kwasy te wpływają na zwiększenie odporności, mają także działanie przeciwzapalne. Ryby wprowadzamy do diety dzieci bardzo ostrożnie, gdyż są one silnymi alergenami. W diecie dwulatka nie może zabraknąć świeżych lub przygotowanych na parze warzyw. Warzywa są niezwykle cennym źródłem witamin. Zawierają także fitoskładniki, które są naturalnymi substancjami chemicznymi poprawiającymi działanie układu immunologicznego. Fitoskładniki pomogą uporać się z infekcjami, za które odpowiedzialne są bakterie i wirusy. Do diety dwulatka możemy także wprowadzić niewielką ilość czosnku, który zawiera związki o działaniu bakterio- i grzybobójczym.